3 februari 2013

Hur svårt kan det vara?!

Alltså, jag har veckohandlat på en av bynns affärer...jodå, bockade av nästan hela listan innan det var dags för kassan. Det är där det börjar, "bygg inga berg" och "vänd streckkoden mot dig" är lapparnas info i början av bandet. Jag gör som det står, bygger inga berg, vänder streckkoden mot mig och om jag har två av en vara ställer jag dom två bredvid varandra...jag gör det jag kan gör att det ska vara enkelt för kassören/kassörskan. Personen i kassan blippar allt i en väldigt fart och i ögonvrån ser jag hur mina varor bygger ett berg längst ner där man packar varorna! Nio gånger av elva är det ägg och bröd bland de varor som ligger klämda mot sargen och allt annat ligger ovanpå! Va är det som gör att det är så svårt att när man blippat en ömtålig vara, inte lägger den på sidan så att allt annat som inte är omåttligt kan svischa förbi och hamna längst ner?! Det är heller inte så kul att stå och dra upp en halv purjolök, eller veckotidningen, som råkat glida ner med bandet där det åker ner...

Om jag sa något till personen i kassan? Nope, blodsockret var nere vid fotknölarna så jag bet ihop (omg vad jag bet ihop!) och rafsade ihop allt...sen när jag satt i bilen började jag muttra det jag borde ha sagt till personen i kassan. Typiskt mig, biter ihop och i efterhand kommer jag på vad jag skulle ha sagt...

Så snälla kassör/kassörska bygg inga berg och låt ömtåliga varor ligga vid sidan av...

-Linda-

2 kommentarer:

  1. Gaaaah! När de gör så gör det mig rasande!! Är det värsta jag vet när MINA bananer blir "stötta" redan i affärn. Eller när MINA chips är smulor redan när jag packar dem i påsen på affärn!
    Fasen alltså, när jag blev upplärd, av hederliga damer -damer som på grund av sin ålder inte jobbar kvar längre, att sitta i kassan, då lärde de mig ALLT. Då menar jag ALLT!
    *Se kunden
    *Le
    *Hälsa
    *Kör igenom varorna och lägg varsamt de varor som är ömtåliga på sidan av bandet(såsom tex, tidningar, bröd, ägg, chips, tomater, bananer och kassarna eftersom vi inte ville att de skulle fastna i bandet...)
    *Fråga kunden om det var bra så?
    *Berätta summan
    *Tacka för pengarna
    *Säga varsågod när växeln lämnades tillbaka
    *Och sist men inte minst vara uppmärksam på när kunden lämnade kassan och säga hej då.
    ...så här går det ju INTE till nu för tiden...
    SUCK! Där ser man vad viktigt det är med rätt introduktion...
    Liiiite för lång kommentar kanske, borde bli ett inlägg om detta snart på min blogg också kanske så vi får fler som läser det...kanske rent av de som sitter där i kassan och mosar mina chips å dina ägg...:-)
    KRAM på dig!

    SvaraRadera
  2. Eller hur Marie?! Grrrrr, jag hade t o m glömt bort chipsen!

    Kramkram

    SvaraRadera