5 december 2012

Kliv ur din comfort zone och kom igång!

Ibland, när träning kommer på tal, får jag höra "jag är så trött efter jobbet och då orkar jag inte träna/jag kan inte träna på kvällen" alt. "Jag har inte tränat på ett tag men nu kör jag fyra pass i veckan"

Om vi tar tag i det första påståendet (ursäkten)..
1, utvärdera varför du inte orkar. Äter du tillräckligt mycket? Många, ofta tjejer, äter för lite! Ät ofta och ät rätt saker, kroppen mår bäst av det. Jag äter minst 5 mål om dan, frukost/mellis/lunch/mellis/middag och ev ett kvällsmål...varje dag!

2, vad vill du med din träning? Varför vill du träna? Vill du gå ner i vikt/må bättre/ orka mer... Sätt ett mål med små delmål på vägen, när du nått ditt delmål...unna dig något du verkligen förtjänar!

3, planera din träning! Träna det du tycker är kul, den bästa träningen är den dom blir av! Ett effektivt träningspass behöver inte ta längre tid än 30 min...du kan t o m göra det hemma!

4, om du inte vill träna på kvällen, gå upp en stund tidigare och kör på morgonen istället...

Det andra "skrytet"
Men du, satsa på att börja med t ex två pass i veckan och bygg upp en kontinuitet, öka efterhand när du orkar mer. Risken med att rivstarta med många pass per vecka är just att det kanske bara blir nån vecka, sen lägger man av.

Så, kliv ur din "comfort zone" utvärdera/planera och tala om för dina nära varför du gör det här, då har du deras stöd! Är du riktigt modig kan du även avslöja dina delmål...


Kör hårt! Jag håller på dig:)
-Linda-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar