29 april 2014

Mina tips :)

Igår fick jag den här kommentaren:
"Vad är dina tips för att gå ner i vikt samt få en snygg och lagom muskulös kropp. Både mat och träningsmässigt? :)" Oj, vilken stor fråga och med så många bra svar....och vad kul att du frågar mig :) mina svar är så många att de resulterar i ett inlägg istället för ett svar på din kommentar....

När det gäller träningen:
  1. Träna det DU tycker är kul :) Om inte träningen är rolig kommer du att tröttna efter ett tag när passen känns som måsten istället för något som man ser fram emot.
  2. Hitta rätt nivå....börja med två, max tre pass i veckan (visst drömmer man kanske om att kunna köra en 5-6 pass i veckan men hur ska man hinna det med familj och heltidsjobb) för att sen kunna öka när man känner att man orkar och vill mer.
  3. Variation, varva promenader/jogging/löpning med styrketräning (Man blir inte gigantisk och förvandlas till ett muskelberg av att styrketräna.) Man tightar däremot till och bygger upp kroppen!
  4. Sätt upp mål med små delmål under vägen och när du nått ett delmål....unna dig något du verkligen vill ha!
Till maten....oh the foood!
Jag mår bättre av att inte dricka mjölk och minska intaget av kolhydrater, det funkar för mig. När det gäller vad jag äter så tänker överlag så här : 80% av måltiderna ska vara bra och resterande 20% kan man flexa lite på :)
När jag var hemma och var föräldraledig lärde jag mig verkligen att sprida ut intaget på mat under dagen, mina dagar såg ut så här: frukost, mellis, lunch, mellis, middag och ev ett litet mål efter träningspass. Nu när jag jobbar märker jag att det här med mellis är lätt att glömma bort eller fuska med, så för att ha något i skrivbordslådan när sötsuget sätter in har jag en liten burk med cashew- och paranötter. Bra fetter och mättar bra!


Så, det var mina tips :)
Lycka till!

-linda-


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar