12 augusti 2014

Sveriges sydligaste fjäll!

Tack och lov hade Helmer ingen växtvärk inatt, skönt! Så, idag var det inskolning igen och back to normal igen:) och tur var väl det eftersom jag, mamma, moster, mormor och kusiner skulle ut på tur! 
Idag vandrade vi upp till Tandövarden som är Sveriges sydligaste fjäll på 775 möh,  en fin tur över myrar, bäckar och en rejäl stigning upp till toppen! Och jag kan lova...efter den senaste tidens regnande var det rejält blött på myrarna...med andra ord blöta fötter om man som jag tog helt fel skor, men upp kom vi ändå:) 
Vi gick från Stensundet, över "vala" till Vardtäckten för lite fika och sen gick vi ner till gamla "kalkstationen", en fin tur på 7 km som avverkades på fem timmar:) 

En micropaus på väg till toppen.

Sol och blåsigt värre men äntligen uppe på toppen! 

Såklart passade vi på med en selfie på toppen! Min moster Carola, kusin Annica och jag:) 

På väg tillbaka till Stensundet åkte vi genom Garmdalen och passerade Garmfallet som var rejält påfyllt med regnvatten. Vackert, eller hur?!

Nu sitter man i soffan med trötta ben och med den där sköna känslan av att man varit ute i skog och friska luften hela dan, härligt! Ikväll är det nog inga problem med att somna:) 

-Linda-




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar