11 augusti 2013

Åh, vilken resa!

Äntligen hemma igen! Fast det är synd att säga äntligen när man varit på en såååå bra resa :) Men du vet, hemma är ju alltid bäst! När jag kröp ner i sängen vid fyra imorse när vi kom hem och snoosade på mina grabbar, ja då var det ett litet lyckorus som gick genom kroppen....

Resan då? Helt otrolig! Att få uppleva detta äventyr (som iaf jag tycker att det är) tillsammans med svägerskan, vänner och nya vänner, att ro om sig själv i en vecka och uppleva oändliga vyer från hästryggen på dagarna....LYX! Att däremot äta mackor till frukost och lunch...nja inte lika mycket lyx :) men den hemlagade maten på kvällarna var otroligt god!
Så, vi red alltså i fyra dagar och sträckorna varierade mellan 25-40 km/dag och vi bytte hästar en gång per dag....Totalt så var det 80-90 hästar som var i följe på dagarna varav ca 50 av dessa gick lösa :) jag slutar förklara nu, kolla in bilderna istället!

Jag och Penni

En av våra raster, vackra hästar och i bakgrunden stora sten- och grusberg som ur ingenstans reser sig mot himlen.



Ett litet pit-stopp. Vi som red längst fram hade som uppgift att se till att ingen från hjorden bakom oss lyckades smita förbi...

Långt därnere kommer hjorden...men kolla vad vackert det är!


Vackraste hästen...trots sitt lilla jack i örat.

Under en av turerna red vi längs en strand och lös-hästarna njöt verkligen av att rulla sig i sanden och att knalla ut i vattnet.



Så vackra och så vackert!

Sofie på dagens häst! När vi red i lavasanden fick vi testa på att "valla" dom andra hästarna på riktigt! De sprang överallt och va roligt det var att få leka cowboy på riktigt!

Svart lavasand och hästar som gillade att springa!

En av sjöarna som passerades, ca 2-3 km bred och det tog inte lång tid innan alla töltade sig genom sjön...här gällde det att hålla sig bakom eller vid sidan om, om man befann sig i mitten blev man rejält nedstänkt av de bredvid :)

Dags för hjorden att passera sista sjön på sista turen...här gick vattnet nästan upp till knäna (fast man satt på hästen) och ja, lite läskigt var det allt!

 
Alla turer gick bra ända tills sista sista pit-stoppet på sista dagen.....först smet en häst emellan fronten, sen en till och en till och ja, tillslut stack hela hjorden! Kvar stod vi som fågelholkar och med hästar som gnäggade, stampade och någon t.o.m stegrade sig...spännande! När vi väl kom iväg igen så kan jag säga att tempot hem till gården var det snabbaste på hela resan...tur att det bara vad någon kilometer kvar :) 
 
Jag rekommenderar varmt att åka till Island och uppleva det från hästryggen! Do it :)
Nu, söndagsmys i soffan...undrar hur länge jag orkar hålla mig vaken?
 
Ha en toppenkväll!
-linda- 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar